Heste

Behandling af heste​

Grundvaccination bør foretages ved 6 mdrs. alder og igen 4 uger senere. Revaccination sker 5 mdr. efter grundvaccination og herefter 1 gang årligt.
Dansk Rideforbund anbefaler en grundvaccination, fulgt op med revaccination igen efter 3 uger-3 mdr.

Tandeftersyn og -raspning

Har man anskaffet sig en ny hest eller har man allerede en unghest i stalden, bør disse have tandeftersyn før ridning påbegyndes.
Som hovedregel bør heste have raspet tænder 1-2 gange årligt, afhængigt af den enkelte hests behov og tandslid. Tandraspning forudsætter en mild bedøvelse og brug af tandspærre. Herved kan dyrlægen ubesværet både se og mærke på hestens tænder og vurdere behovet for korrektion, dvs. fjernelse af evt. tandspidser, kroge m.v.

Skal en hest handles, anbefales det at få foretaget en regulær handelsundersøgelse. Dette omfatter en grundig gennemgang af hesten, incl. en klinisk halthedsundersøgelse. Dyrlægen attesterer sine fund og bemærkninger og vurderer om hesten er egnet til den påtænkte anvendelse. Det bør være købers dyrlæge eller anden uvildig dyrlæge, som foretager undersøgelsen for dermed juridisk at sikre køber bedst muligt.

Orm: undersøgelse og behandling

Tand- og mundhuleeftersyn

​Tandkroge

Kolik

I lagt de fleste tilfælde er der tale om relativt en “banal” tarmforstyrrelse som følge af f.eks tarmluftsdannelser, forstoppelse, orm, optagelse af sand, eller forslugning. Kolik kan ofte kureres ved tidligt dyrlægebesøg og medicinsk behandling, ofte kombineret med foderomlægning.

Dyrlægen vil altid rektalundersøge hesten for at kunne vurdere tilstandens omfang og lokalitet. Det kan være aktuelt at behandle patienten med olier, som indgives via næsesvælg-sonde.

Kolik er en diffus tilstand, som kan ændre karakter fra time til time. Man bør altid holde patienten under opsyn, mest optimalt hver 2. time natten igennem, også efter dyrlægetilsyn.

Kolik vil ofte kunne behandles af dyrlægen, i form af intravenøse injektioner med smertestillende og/eller spasmolytiske midler (tarmafslappende).

Forfangenhed

Forfangenhed,- også betegnet laminitis- er en inflammation i hestens hove, helt præcist i læderhuden. Tilstanden ses oftest på forbenene, men kan ramme alle 4 ben.​

Årsager

Forfangenhed kan anspores af flere forhold og er oftest en følgelidelse af anden sygdom
indtagelse af store mængder kraftfoder eller frisk græs (kløver, lucerne, havre)
indtagelse af store mængder koldt vand efter anvendelse
tarm- eller livmoderbetændelse (f.eks. s.f.a. tilbageholdt efterbyrd)
hårdt arbejde på fast underlag (overbelastning af det raske ben grundet smerter i andet ben, traumatisk forfangenhed)
(Forskning i forfangenhed har påvist at bakterier i tarmkanalen eller livmoderen kan udskille et enzym, som med blodbanen føres til bl.a. hovene og her medfører en løsning af lamellerne i hovens læderhud)

Symptomer

Behandling

Brug for hjælp?

Har du brug for en dyrlæge, eller har du nogle generelle spørgsmål – så lad os kontakte dig. Udfyld formularen her, så vender vi tilbage snarest muligt.

Hvilken af vores klinikker ønske du at kontakte?

SkibbyFrederikssund